ОБЩИ УСЛОВИЯ ЗА ПРОДАЖБА, ДОСТАВКА, РАЗПЛАЩАНЕ И РЕКЛАМАЦИЯ


С КРАФТ БЪЛГАРИЯ ЕООД

Версия 01.01.2025

1. Приложимост

1.1 Настоящите Общи условия (по-нататък „ОУ“) са приложими за всички доставки и услуги на Крафт България ЕООД (по-нататък „Крафт България“), дори и да не са упоменати в последващите поръчки, договори, оферти и/или потвърждения на поръчки. Клаузи и условия на клиента, които противоречат, допълват или се отклоняват от настоящите ОУ, не са част от поръчка/договора/офертата/потвържденията на поръчки, освен ако приложимостта им бъде изрично одобрена от Крафт България в писмена форма. Настоящите ОУ са приложими дори и ако Крафт България приеме доставка и услуга от клиента без забележки, макар да знае за противоречащи или отклоняващи се клаузи и условия на клиента.

1.2 Договорености, които допълват или се отклоняват от настоящите ОУ и които са сключени между клиента и Крафт България за изпълнението на договор и/или поръчка, трябва да бъдат изложени писмено в договора и/или поръчката. Това важи също за евентуална отмяна на изискването за писмена форма.

1.3 Долу изложените ОУ за търговия, доставка, гаранция, разплащане и рекламация с Крафт България важат за всички поръчки/договори, доставки и други услуги, включително консултации и даване на информация. Те важат и за всички бъдещи поръчки/договори с възложителя, както и за бъдещи доставки и консултации.

1.4 Всички права извън тези ОУ, които Крафт България може да има по закон, остават незасегнати.

2. Оферта, потвърждение на поръчки и/или сключване на договор

2.1 Офертите от Крафт България подлежат на промяна и не са обвързващи, освен когато изрично е посочено, че са обвързващи.

2.2 Изображенията, чертежите, информацията относно тегло, размери, работни показатели и потребление, както и другите описания на стоките в документацията, свързана с офертата, са само ориентировъчни, освен ако изрично са посочени като обвързващи. Те не съставляват договореност или гаранция за съответното качество на стоките.

2.3 Крафт България си запазва всички права на собственост и авторски права върху документите от офертата. Не се допуска подобни документи да бъдат предоставяни на трети страни.

2.4 Клиентът е обвързан с поръчката си предоставена на Крафт България в писмен вид.За поръчки в писмен вид се приемат както такива изпратени по електронна поща, така и изготвени с помощта на електронни системи, с или без подпис на тях.

2.5 Ако потвърждение за поръчка издадено от Крафт България съдържа явни грешки, правописни грешки или сгрешени изчисления, то не е обвързващо за Крафт България. Клиентът има задължение да изиска корекция в срок от 1 (един) ден след предоставянето му на съответното потвърждение за поръчка.

2.6 Съдържанието на потвърждението на поръчката от страна на Крафт България, а в случай, че такова липсва, на стоковата разписка и/или на фактурата, е релевантно за размера на доставката и предоставената услуга. В случай, че има отклонение от поръчката, се приема, че клиентът го приема, ако писмено не предяви претенции в 1- дневен срок.

2.7 В случай че не бъде издадено писмено потвърждение за поръчка, Крафт България може да приема поръчки, като извършва доставки или предоставя услуги.

2.8 Освен ако изрично не е договорено друго в писмена форма, предметът на поръчката/договора се ограничава до доставката на стоки, които отговарят на нужното качество. Освен ако изрично не е договорено друго в писмена форма, нужното качество на стоките се съгласува обвързващо в техническата спецификация и/или в други придружителни технически документи, когато такива са изрично изискани от клиента. Не се изисква стоките да отговарят на състоянието на образец или модел, предоставен от Крафт България на клиента преди сключването на поръчка/договора.

2.9 Сключените договори/изпратени поръчки към Крафт България задължават клиента да приеме и плати поръчаните стоки или услуги.

3. Цени и условие на плащане

3.1. Цените са посочени в съответната валута и в случай, че не е уговорено друго, цените важат при условие FCA по смисъла на Инкотермс®2020 (франко обект или склад на Крафт България, откъдето стоките се предават на превозвача или клиента). В посочената цена не са включени допълнителни разходи, като, но не само – за опаковане, цена за превоз и/или застраховка. Всички допълнителни разходи, извършени в България и, ако е приложимо, в чужбина, във връзка с доставката, са за сметка на клиента, в случай, че не е уговорено друго между страните. Ако клиентът не получи потвърждение за поръчка или ако същата не съдържа ценова информация, приложима е цената, договорена между страните. Законният ДДС се посочва отделно във фактурата с нормативно определената ставка, приложима в деня на издаване на фактурата.

3.2. Повишаването на цените на материалите, увеличения на цените от страна на нашите доставчици, повишени данъци и такси, както и увеличения на цените поради форсмажорни обстоятелства ни дават право да коригираме съответно свързаните цени.

3.3. Плащането на задълженията от страна на клиента се извършва съгласно условията и сроковете посочени в издадените от Крафт България фактури.

3.4. Плащането се смята за извършено на датата, на която Крафт България получи възможността да се разпорежда с дължимата сума.

3.5. При просрочие на плащане от страна на клиента, Крафт България има право да начисли лихва в размер на 1% от стойността на фактурата за периода от настъпване на падежа до постъпване на плащането. Всички договорки за частични плащания важат само, когато са уговорени писмено между страните и тогава, когато споразумените плащания бъдат направени. При неспазване на договорка за частично плащане имаме право да изискаме моментално плащане без оглед на падежа на дадена вноска.

3.6. Крафт България има право да използва плащанията, извършвани от клиента, най-напред за погасяване на най-старите дългове на последния. Ако вече са начислени разходи и лихви, Крафт България има право да използва плащанията най-напред за покриване на разходи, след това на лихви и най-накрая на главницата.

3.7. Насрещни искове на клиента могат да се използват за прихващане или упражняване на право на задържане от клиента само ако са влезли в сила съгласно съдебно решение или ако не са оспорени. Право на задържане може да бъде упражнено от клиента само ако неговият насрещен иск е на основание на същото договорно отношение.

3.8. В случай, че клиентът не спази задължението си за плащане или изпадне в несъстоятелност, Крафт България има право да спре изпълнението на договора. В случай на несъстоятелност на  клиента,  цялата сума става веднага дължима, включително и вноски с по- късен падеж. В случай, че дължимото не бъде изплатено веднага, Крафт България има право да изиска предмета на сделката без оглед на всякакви права за задържане от страна на клиента.

4. Доставка

4.1.Нашето задължение за доставка може да бъде изпълнено при условие, че доставката към нас също е била правилна и пълна, освен в случаите, когато ние сме виновни за неизпълнение на поръчката.

4.2 Срокове и дати за доставка са обвързващи за Крафт България само ако Крафт България изрично заяви или потвърди, че те са обвързващи.

4.3 Уговорените срокове за доставка се смятат за спазени, ако стоките бъдат предадени на лицето, отговарящо за транспорта на Крафт България , преди този срок да е изтекъл, или ако Крафт България е изпратило съобщение, че те са готови за експедиция, но не са взети от адреса на управление или склада, защото клиентът е обявил, че няма да приеме стоките.

4.4 Ако за извършване на договорените доставки или за предоставяне на услугите на Крафт България се изисква съдействие от клиента, същият своевременно следва да предостави всичката необходима и подходяща информация и данни.

4.5 Крафт България има право да извършва частични доставки и да предоставя частични услуги. Освен ако изрично не е договорено друго, предсрочни доставки и услуги се допускат.

4.6. При изпълнение на клиентски поръчки е допустимо Крафт България да достави количества +/- 10% от потвърдените, което ще бъде отразено в издадената към съответната поръчка фактура.

4.7 В случай, че клиентът не е извършил приемане или наруши други задължения за съдействие, Крафт България има право да претендира за компенсация за причинени от това вреди, в т.ч., но не само, евентуални допълнителни разходи и разходи за съхранение. Всички други претенции остават незасегнати. Крафт България има право, след като постави обоснован следващ краен срок, да се разпореди другояче със стоките и да достави на клиента нови стоки в рамките на оправдано продължен краен срок.

5. Експедиция и прехвърляне на риска

5.1 Освен ако изрично не бъде договорено друго, доставка се извършва при условие FCA по смисъла на Инкотермс®2020 (франко обект или склад на Крафт България, откъдето стоките се предават на превозвача или клиента), т.е. рискът от случайна загуба или увреждане на доставяните артикули преминава към клиента веднага след като доставяните артикули бъдат предадени на превозвача или клиента или бъдат изнесени от склада за експедиция. Това важи също за частични доставки или ако бъде договорено, че експедицията е за сметка на клиента или безплатна.

5.2 Ако има забавяне при предаването на дадена партида по вина на клиента, рискът преминава към него от деня, в който стоките бъдат готови за експедиция и Крафт България уведоми клиента за това.

5.3 В случаите, когато Крафт България избира начина на експедиция, трасето на експедиция и/или лицето, което ще извърши експедицията, Крафт България носи отговорност само за умишлено, неправомерно поведение или груба небрежност вследствие на този избор.

5.4 Крафт България не носи отговорност при нарушаване целостта на опаковката при транспортиране и няма задължение да застрахова стоката.

6. Право на собственост 

6.1 Доставяните стоки остават собственост на Крафт България, докато всички вземания, които са му дължими от клиента, не бъдат изплатени изцяло.

6.2 Клиентът е длъжен да се отнася към всички стоки, за които се запазва и докато се запазва правото на собственост, с необходимата грижа, а именно, клиентът е длъжен в достатъчна степен да застрахова стоките за своя сметка срещу увреждане от пожар, наводняване и кражба за стойността на възстановяването им. С настоящото клиентът прехвърля на Крафт България всички претенции за обезщетение, произтичащи от подобни застраховки. Крафт България с настоящото приема прехвърлянето. При поискване клиентът е длъжен да предостави на Крафт България доказателства за сключването на застрахователната полица.

6.3 В случай на налагане на запори или други претенции над доставена, но не заплатена към нас стока, нашата собственост трябва да се обяви чрез назоваването на нашата фирма и адрес. При евентуален запор трябва да бъдем незабавно уведомени.В случай, че доставените стоки бъдат продадени въпреки забраната, тогава нашето право на собственост се прехвърля върху възникналото от тази продажба вземане. Веднага след възникването на вземането на клиента от трети страни, клиентът е задължен да уведоми своя клиент за нашето право на собственост. Клиентът поема всички разходи, за които носи отговорност и които са необходими за отклоняване на претенцията и възвръщане на стоките, ако и доколкото тези разходи не могат да бъдат възвърнати от третата страна.

6.4 В случай на неплащане от страна на клиента, Крафт България има право да развали поръчката/договора, без да се засягат останалите му права. Клиентът е длъжен незабавно да осигури на Крафт България или на трета страна, посочена от Крафт България, достъп до стоките, за които правото на собственост е запазено, да предаде стоките и да уведоми Крафт България за тяхното местоположение.

6.5 Ако стоките, за които правото на собственост е запазено, бъдат преработени, съчетани или смесени с други стоки, които не са собственост на Крафт България, последното придобива участие на съсобственост в новия артикул, което е равно на съотношението между стойността на доставените стоки към стойността на останалите артикули, преработвани по време на преработката. Клиентът съхранява новите артикули от името на Крафт България. Във всички други отношения артикулът, създаден чрез преработка или промяна, се ръководи от същите разпоредби както и стоките, за които правото на собственост е запазено.

7. Гаранция, замяна, отговорност

7.1.За да има клиентът права във връзка с дефекти, се изисква той да е спазил нормативните си задължения да прегледа и уведоми за дефекти на получената стока съгласно условия на чл. 324 от българския Търговски закон. Установените при доставка явни дефекти следва да бъдат детайлно описани върху стоковата разписка/товарителницата и/или изпратени в писмен вид до Крафт България в деня на доставка, в противен случай всякакви претенции, особено за замяна, няма да бъдат уважени. За дефекти, които могат да бъдат установени при щателен преглед или при установяване на скрит дефект, клиентът уведомява Крафт България в писмена форма в срок не по-късно до 2 (две) седмици от датата на доставка. Ако клиентът не извърши щателна проверка и/или не уведоми за дефекти в срок до 2 (две) седмици от датата на доставка, Крафт България не носи отговорност за дефекта. Когато уведомява Крафт България за дефекти, клиентът трябва да представи подробно описание на дефектите в писмена форма и в сроковете упоменати по-горе.

7.2. Крафт България не носи отговорност в случай на констатирани дефекти на стоките дължащи се на нормално износване, на неправилна работа и/или съхранение от клиента или от трета страна, на промени, преработка или ремонти в стоките, които са извършени от клиента или от трета страна

7.3. При констатиран дефект, освен ако не бъде договорено друго, клиентът първоначално доставя стоките за своя сметка на Крафт България, за да може дефектите да бъдат проучени. Разходите, които са необходими за проверката, а именно транспорт, командировъчни, разходи за труд и материали, се поемат от Крафт България само ако при прегледа се установи, че дефект наистина има и при условие тези разходи да не са завишени поради факта, че клиентът е преместил стоките на място различно от първоначалния адрес за доставка. Възстановяване на разходи по демонтаж и монтаж, независимо от отговорността, се изключва.

7.4. Ако стоките са дефектни, Крафт България има право да избира между отстраняване на дефекта и доставка на нови стоки, които нямат дефекти.

7.5. При констатиран дефект, ако Крафт България няма готовност за отстраяване на дефекта или замяна с нова стока, клиентът има право да развали поръчката/договора или да поиска намаление на покупната цена.

7.6. При констатиран дефект, клиентът няма право да развали поръчката/договора, ако не е в състояние да върне получените стоки.

7.7. Претенции на клиента за възстановяване на разходи за щети вместо изпълнение се изключват.

7.8. Крафт България не носи отговорност за вреди, за които няма вина, и по-конкретно не носи отговорност за вреди поради неправилно ползване на или работа със стоките.

7.9. Клиентът гарантира, че предоставените материали и документи, и по-конкретно чертежи, които служат като основа за договаряне, изработка и доставка на специфични продукти, са свободни от права на собственост на трети страни. В случай на недостатъци и/или грешки в правото на собственост, клиентът ще обезщети Крафт България срещу всички съответни искове на трети страни, освен ако клиентът не е отговорен за съответните недостатъци и/или грешки в правото на собственост. Крафт България не носи отговорност за дефекти причинени от грешки в предоставените от клиента чертежи. В случай, че поръчката е направена по задание на клиента и се отклонява от стандартната версия, изпълнението на поръчката ще бъде направено без отговорност от страна на Крафт България за издържливостта на изработката. В тези случаи Крафт България няма задължение за обичайните проверки, предупреждения и разяснения относно приложимостта или издържливостта на изработката за определени цели. Продукти произведени по задание на клиента не подлежат на рекламации, замяна и връщане. Всякакви претенции  за щети вследствие на дефекти, са изключени.

7.10. Отговорност на Крафт България за последващи дефекти е изключена.

7.11. Гаранция в полза на трети страни е изключена.

7.12 При крепежни елементи с галванично покритие, които са калени с клас на якост 10.9 или по- висок, съществува опасност за преминаване на водорода в крехко състояние, а също така, при последваща термична обработка не може да бъде изключен остатъчен риск. Клиентът следва да е запознат с произтичащото от това намалено допустимо натоварване. Поради това подобно покритие се прави само по желание на клиента и на негова отговорност. Всякакви претенции за гаранция, рекламация или замяна са изключени.

8. Непреодолима сила

8.1. Ако Крафт България бъде възпрепятствано от непреодолима сила да достави стоките, Крафт България се освобождава от задълженията си за изпълнение за времетраенето на пречката и за оправдан срок за подновяване на изпълнението, през който няма отговорност пред клиента за вреди. Същото важи и ако изпълнението на задълженията на Крафт България неоправдано се усложни или стане временно невъзможно поради непредвидими обстоятелства, за които не носи отговорност, като, но не само- стачка, пандемия или епидемия, актове на държавни органи, по-конкретно заповеди за карантина, недостиг на енергия, проблеми с доставки от страна на доставчици и/или производители или големи сътресения в дейността.

8.2. Крафт България има право да анулира поръчката/договора, ако тази пречка продължи да бъде налице за срок по-дълъг от три месеца и, ако в резултат на тази пречка, изпълнението на договора престане да представлява интерес за Крафт България. При поискване от клиента, Крафт България обявява след изтичане на гореописания тримесечен срок дали възнамерява да се възползва от правото си да развали поръчката/договора, или смята да достави стоките в разумен период от време.

9. Заключителни разпоредби

9.1. Правата и задълженията на клиента могат да се отстъпват или прехвърлят на трети страни само с писмено съгласие на Крафт България.

9.2. Правните отношения между клиента и Крафт България се ръководят от законите на България, без оглед на Конвенцията на ООН относно договорите за международна продажба на стоки (CISG).

9.3. Изключителното място на юрисдикция за всички спорове, произтичащи от деловите отношения между Крафт България и клиента е по адреса на управление на Крафт България. Крафт България има право да съди клиента и по неговия адрес на управление, както и във всяка друга допустима юрисдикция.

9.4. Мястото на изпълнение на всички задължения, които имат клиентът и Крафт България, е адресът на управление на Крафт България.

9.5. Ако някоя от разпоредбите на настоящата поръчка/ договор е или стане недействителна или неприложима изцяло или частично или ако в него има непълноти, това не засяга действителността на останалите разпоредби на настоящото. Вместо недействителната или неприложимата разпоредба се смята за договорена такава действителна или приложима разпоредба, която възможно най-много да се доближава до целта на недействителната или неприложимата разпоредба. В случай на непълнота в настоящата поръчка/договор ще се счита, че е договорена разпоредба, която отговаря на това, което би било договорено съгласно неговата икономическа цел, ако договарящите страни са били взели предвид този въпрос от самото начало.

9.6 При установяване на разминавания между английския и българския текст на настоящия документ, версията на български език има предимство.